Pitie alkoholických nápojov má aj na Slovensku silnú tradíciu. Po alkohole zvykneme siahať v momentoch radosti, smútku, osláv, zoznámení, rozchodov, priateľských stretnutí, keď sa snažíme zahnať chmúrne myšlienky, nudu alebo … pijeme len tak „zo zvyku“.
Ako všetci dobre vieme, alkohol je návykový. Po alkohole zvyknú po prvýkrát ľudia siahnuť, aby im pomohol zmierniť silné negatívne emócie alebo sa zbavili nepríjemných a obťažujúcich myšlienok.
Tento „univerzálny priateľ“ sa dokáže poľahky vkradnúť do našich životov, zvykneme si na jeho prítomnosť a keď sa včas nezbadáme, začne nenápadne riadiť naše myslenie, emócie i naše činy.
V psychiatrických ambulanciách na Slovensku bolo v roku 2019 vyšetrených 30 203 osôb pre poruchy psychiky a správania zapríčinené užívaním alkoholu, ktoré sa týkali častejšie mužov (76,5 %) ako žien (23,5 %). Z celkového počtu týchto vyšetrených osôb sa u 75,7 % , to je 22 869 osôb diagnostikoval syndróm závislosti.
Mnohé odhady hovoria o tom, že v súvislosti s pandémiou Covid -19 a izoláciou spotreba alkoholu v domácnostiach stúpa. Konzumácia alkoholu sa presunula do domáceho prostredia a popíjame s cieľom uvoľniť sa, dopriať si odmenu, odpútať sa od reality alebo zaháňame nudu všedného dňa.
Po celom svete existuje množstvo nadnárodných programov či mimovládnych projektov, ktoré šíria osvetu a okrem iného vyzývajú k zníženiu spotreby alkoholu. Jednou z nich je aj český projekt Suchý únor.
Ide už o 9. ročník kampane, ktorá pomáha širokej verejnosti preveriť si vzťah k alkoholu a zmeniť tak zabehnuté návyky. Tento rok sa po prvýkrát presunula aj na Slovensko ako kampaň Suchý február a inštitút PSYCHIN ju aktívne podporuje.
Zvládali by ste mesiac úplne bez alkoholu?
Suchý február nám umožňuje dať si na jeden mesiac odstup od alkoholu. Vďaka tomu môžeme spoznať, ako veľmi konzumácia alkoholu ovláda nás a ako veľmi ovládame my ju.
Z výsledku Testu nezávislosti, ktorý v minulom roku po zapojení sa do kampane vyplnilo 700 účastníkov vyplynulo, že 4 mesiacoch od ukončenia akcie zvoľnilo s konzumáciou alkoholu viac ako 53% zapojených účastníkov.
Aj táto kampaň môže pomôcť so sebareflexiou a získaním nového pohľadu na vlastnú situáciu. Zapojíte sa aj vy? My sme už rozhodnutí!